Bevrijding van Zwolle herdacht bij monument in Ter Pelkwijkpark

Bij het centrale oorlogsmonument in het Ter Pelkwijkpark is dinsdag de bevrijding van Zwolle herdacht. Vandaag is het 81 jaar geleden dat de stad werd bevrijd door de Canadezen, met de Canadese korporaal Léo Major voorop.

Burgemeester Peter Snijders legde namens de gemeente een bloemenkrans bij het monument. Daarna volgden leerlingen van de Geert Groteschool en basisschool Koningin Emma. Ook leden van Vereniging Veteranen Zwolle waren bij de herdenking aanwezig.

Het oorlogsmonument in het Ter Pelkwijkpark werd in 1950 geplaatst ter nagedachtenis aan alle gevallenen in Zwolle en Zwollerkerspel. In 1987 adopteerden de twee basisscholen het door Titus Leeser ontworpen monument. Het bestaat uit een muur met een mannenfiguur. Op de muur staat: ‘Gedenkt het leed – maar niet om stil te staan. Gedenkt de schande – maar om voort te gaan’.

Rond 81 jaar bevrijding van Zwolle vonden de afgelopen dagen op meerdere plekken in de stad herdenkingen en activiteiten plaats. Eerder dinsdagochtend werden al de omgekomen geallieerde piloten herdacht bij het monument aan de Pilotenlaan in Zwolle-Zuid. Ook speelde PEC Zwolle zondag traditiegetrouw de Leo Major Bevrijdingswedstrijd, vernoemd naar de bekendste bevrijder van Zwolle. De Zwollenaren traden daarbij tegen Excelsior Rotterdam aan in het speciale bevrijdingsshirt, met op de borst het stadswapen van Zwolle.

Ook elders in de stad werd in de aanloop naar 14 april stilgestaan bij de bevrijding. Zo waren er de Vrouwenmars 1945 en de voorstelling ‘De nacht van Leo Major! Moed en Vrees’ in de Grote Kerk. Dinsdagavond gaat in Odeon de solovoorstelling ‘In Vredesnaam’ van Tijmen Dokter in première.