Westenholterun bereidt zich voor op hitte, KNMI noemt 36 graden

Het is nog maar de vraag onder welke omstandigheden de Westenholterun vrijdagavond wordt gelopen. De organisatie liet zondagmiddag weten dat zij niet uitgaat van een afgelasting, maar amper 24 uur later meldde het KNMI voor vrijdag mogelijk gevaarlijk weer door extreme hitte.

Daarbij wordt rekening gehouden met maximumtemperaturen van 36 graden. Volgens het weerinstituut is de weersituatie nog onzeker en moeten de weerberichten en waarschuwingen in de gaten worden gehouden.

De organisatie van de Westenholterun liet zondag al weten dat de weersverwachting de komende dagen nauwlettend wordt gevolgd, samen met het Rode Kruis. Daarbij wordt gekeken naar de actuele temperaturen, de gevoelstemperatuur en de luchtvochtigheid. Op basis daarvan wordt bepaald welke maatregelen nodig zijn om het evenement veilig en comfortabel te laten verlopen.

Op dit moment gaat de organisatie niet uit van een afgelasting. Wel is de kans groot dat er extra maatregelen worden genomen, zoals extra waterposten op het parcours en aanvullende ondersteuning bij de finish.

De organisatie vraagt deelnemers zelf ook goed voorbereid aan de start te verschijnen. Wie ziek is of een kwetsbare gezondheid heeft, moet zich afvragen of starten verstandig is. Deelnemers krijgen het advies om voor, tijdens en na de loop voldoende water te drinken, hun tempo zo nodig aan te passen en goed naar hun lichaam te luisteren. Wie klachten krijgt, kan zich melden bij een hulppost.

De Westenholterun staat dit jaar in het teken van Hospice Zwolle. Het inschrijfgeld van de goede doelenrun gaat volledig naar het hospice.

Zondag staat Asrendorp in Assendorp op de Zwolse hardloopkalender. Voor die dag verwacht het KNMI aanhoudende hitte, met maximumtemperaturen van 33 graden. Ook daarvoor geldt dat de weersituatie nog onzeker is.