Ov-staking legt station Zwolle stil, maar chaos blijft uit

Door de landelijke staking in het openbaar vervoer was het woensdagochtend, op een enkele reiziger na, uitgestorven op station Zwolle. Langs de perrons stonden lege treinen, de reizigerstunnel was nagenoeg verlaten en op het busstation was geen bus te zien.

Door de staking reden er geen NS-treinen. Ook het regionale treinverkeer rond Zwolle werd geraakt. Volgens een woordvoerder van Keolis reden op de trajecten naar Kampen en Enschede vier van de zes treinen niet. Arriva meldde dat het grootste deel van haar treinen stilstond. Ook de bussen van vervoerder EBS vielen uit.

Schoonmakers van NS staken woensdag de hele dag. Daardoor worden treinen niet schoongemaakt, ook nadat de dienstregeling weer is opgestart.

De dienstregelingen van treinen en bussen zijn inmiddels weer opgestart, maar reizigers kunnen nog lang hinder ondervinden. Vervoerders adviseren om voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Waarschuwing aan kabinet
FNV ziet de staking als een waarschuwing aan het kabinet. Als de plannen niet van tafel gaan, sluit de vakbond nieuwe acties na de zomer niet uit. Volgens FNV Spoor ligt dan een staking van 24 uur voor de hand. Als het kabinet ook daarna niet luistert, kunnen meerdaagse stakingen in het openbaar vervoer volgen.

Op de wegen in en rond Zwolle bleef het rustig. Op de A28 stonden geen files. Volgens de ANWB was het ook op andere snelwegen in het land niet veel drukker dan normaal.

Hinder door hitte op IJssellijn
Reizigers kunnen woensdag later op de dag nog hinder ondervinden door de hitte. Vanwege de hoge temperaturen zijn dienstregelingen aangepast. Op de IJssellijn, het traject van Zwolle naar Bergen op Zoom, rijden woensdag sowieso minder treinen.

Vanaf 12.00 uur geldt in Overijssel code oranje vanwege extreme hitte. Met name dubbeldekstreinen zijn gevoelig voor problemen bij hoge temperaturen. Volgens NS kunnen vooral storingen ontstaan als het ’s nachts warm blijft en treinen niet kunnen afkoelen.