Hitte in Zwolse klaslokalen moet volgens D66 beter worden aangepakt

D66 Zwolle wil dat de gemeente samen met schoolbesturen kijkt naar hitteplannen voor scholen. De partij komt met het voorstel nadat de afgelopen dagen meerdere scholen in Zwolle eerder dichtgingen vanwege de warmte in de lokalen.

Volgens D66 blijven veel schoolgebouwen bij warm weer te lang te heet. Dat kan gevolgen hebben voor leraren en voor kinderen die les krijgen in lokalen waar onvoldoende ventilatie of verkoeling is.

Raadslid Lizet Klein Nagelvoort heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur. “Kinderen willen graag naar school, ook als het warm weer is. Wij willen voorkomen dat ze lessen moeten missen, omdat er geen raampje open kan,” zegt zij.

D66 vraagt het stadsbestuur om samen met de schoolbesturen te kijken naar structurele oplossingen. Daarbij denkt de partij aan betere ventilatie, verkoeling en afspraken over wat scholen doen bij aanhoudende hitte.

De partij wil vooral aandacht voor scholen die de komende tien jaar nog niet worden vernieuwd. De gemeente is verantwoordelijk voor goede schoolgebouwen. Volgens D66 moet daarom nu al worden gekeken hoe klaslokalen ook tijdens warme zomerdagen bruikbaar blijven.