SV Zwolle krijgt Koninklijke Erepenning tijdens goedbezochte jubileumreceptie

SV Zwolle heeft donderdagavond de Koninklijke Erepenning gekregen tijdens een goedbezochte receptie in de kantine van de voetbalvereniging. Burgemeester Peter Snijders reikte de onderscheiding uit aan voorzitter Harry Oosterhuis.

De club bestaat dit jaar 100 jaar. SV Zwolle werd opgericht op 6 juni 1926 en begon als een kleine vereniging in de Pierik. De voetbalclub groeide daarna uit tot een vereniging waar sport, vriendschap en buurtgevoel een belangrijke rol spelen.

Tijdens de receptie kreeg Oosterhuis ook het eerste exemplaar van het jubileumboek overhandigd door Bert-Jan Lukje. De voorzitter gaf het boek daarna meteen door aan burgemeester Snijders. Ook de KNVB stond stil bij het eeuwfeest. De voetbalbond overhandigde de club de vlag die hoort bij een 100-jarig bestaan.

De receptie was onderdeel van het jubileumweekend van SV Zwolle. Dat duurt tot en met zondag. Hoogtepunt is zaterdagavond de jubileumwedstrijd tegen FC de Rebellen. Clubicoon en voormalig aanvoerder van PEC Zwolle Bram van Polen komt daarvoor weer in actie op een Zwolse grasmat. Ook oud-international Glenn Helder doet mee.

De wedstrijd begint zaterdag om 18.00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Dick Jol. SV Zwolle stelt een gemengd team samen, met spelers uit het eerste elftal en andere teams van de vereniging. Rond het veld is er muziek van blaaskapel 103dB. De toegang is gratis. Na afloop is er een feestavond met livemuziek.

De Koninklijke Erepenning wordt toegekend aan verenigingen die 75 jaar, 100 jaar, 125 jaar of langer bestaan en zich hebben onderscheiden. In Zwolle kregen eerder onder meer Huysmangroep Scouting, Brassband David en Muziekvereniging Nooit Gedacht de onderscheiding.