Code oranje: extreme hitte op woensdagmiddag in Zwolle

Het KNMI heeft code oranje afgekondigd voor de verwachte extreme hitte op woensdag. De waarschuwing is in meerdere provincies van kracht. In Overijssel geldt de waarschuwing voorlopig op woensdagmiddag van 12.00 tot 17.00 uur. De hitte wordt veroorzaakt door de krachtige zonneschijn plus aanvoer van hete lucht uit Zuid-Europa.

Code geel vanwege de warmte is al van kracht in Overijssel. Komende dagen wordt het nog warmer. Dinsdag staat ongeveer 30 graden op het programma in Zwolle. Woensdag wordt ongeveer 37 graden verwacht in de stad, een zeer hoge temperatuur, zeker voor de maand juni. Ook voor donderdag en vrijdag wordt extreme hitte berekend.

Code oranje is uitgegeven omdat mensen gevaar lopen op uitdroging en oververhitting. Extreme hitte kan ook voor gezonde mensen gevolgen hebben voor de gezondheid, vooral bij fysieke inspanning. Met name ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen risico. Afgeraden wordt om vanaf 12.00 uur nog zware lichamelijke activiteiten te verrichten.

Het advies van het KNMI is om uit de zon te blijven en voldoende water te drinken, ook wanneer je geen dorst hebt. Verder wordt geadviseerd om extra te letten op mensen die misschien hulp kunnen gebruiken en op huisdieren die slecht tegen hitte kunnen.

Code oranje voor hitte is hoogst uitzonderlijk, aldus het KNMI. Ze gaan hier alleen toe over wanneer het drie dagen achter elkaar minstens 34 graden is, of twee dagen 36 graden. Dat komt niet vaak voor in ons land.